Jeg har i en periode av 4 måneder fått god hjelp fra chat operatører i utlandet. Jo visserligen svarer de på engelsk og det er det god grunn til når lønn i Norge er så høy at jeg ville ikke kunne tilby varer til så god pris hvis jeg pakket på med mye ekstra finesse og kostnader.
Nei, jeg tror mine kunder liker å kunne kjøpe varer til lav pris og derav gjør jeg det jeg kan for å holde kostnader så lave som mulig. Men jeg betaler kun 4.500 norske kroner for å ha non-stop chat support følgende klokkeslag:
mandag 9:00-21:00
tirsdag 9:00-21:00
onsdag 9:00-21:00
torsdag 9:00-21:00
fredag 9:00-21:00
lørdag 10:00-20:00
søndag 10:00-20:00
Jeg har da tilgang til chat operatører hvor jeg kan ha flertall operatører som svarer på forespørsler samtidig.
Det kan være du tror det er helt på bunn å tilby en chat hvor operatører snakker engelsk, men det er ikke så dumt det på grunn av jeg har merket dramatisk nedgang i antall kunder som blir irritert. Jo, nettopp på grunn av at noen svarer. Til tross de ikke får riktig svar umiddelbart da er noen tilstede som alltid går videre med saken til meg eller en annen som kan hjelpe til.
Det at kunden vet at noen tar tak i saken er det som er mest viktig. Det at noen er tilstede og svarer er viktig.
Jo, det kunne klart vært bedre å tilby chat på norsk, men jeg har ikke den luksus å kunne ha en heltidsansatt med 30.000 kr i månedslønn for å ta chat 37,5 timer i uken. Da må jeg si at flertall chatoperatører som kan tilby chat-tjenester 80 timer pr uke til kun 4.500 kr er godt brukte penger. Og hvis du ønsker chat tjenester 24/7 da koster det kun 1 USD pr time eller omtrent 8 kroner og 50 øre.
Fordelen er at jeg kan tilby lavere pris og bedre respons. Chat operatør vet også om en sak skal videresendes eller ikke. For eksempel da kommer det opp spørsmål hver eneste dag som er av samme karakter og har kun 1 standard svar. I slike tilfeller tar chat operatører svetten fra din panne og du slipper å svare på samme type spørsmål flertall ganger hver uke.
Deilig ikke sant ?
Det som er det fine med chat tjenestene Tawk.to tilbyr er at i grunn er de helt gratis. Ja, det koster ikke en krone å sette i gang å bruke chat systemet deres hvis du selv har hånd om å svar på chat. Så hvorfor ikke å teste denne ut. Litt etterhvert vil du nok se fordelen i å i det hele tatt tilby chat og du vil som vi, oppdage at du selger mer hvis du har noen som svarer på spørsmål kundene stiller.
Tjenesten jeg snakker om hetter Tawk to og har websideadresse Tawk.to, særlig lett å huske pga det er jo en finurlig forandring av “Talk to”.
Så jeg anbefaler at du tester ut Tawk.to.
Hvis vi blir mange nok som bruker Tawk.to, hvem vet kanskje vi kan få til at de skaffer norske operatører til tjenesten og til en god pris.
Jeg vet i hvert fall at nå kan jeg ikke leve uten Tawk.to. Jeg er så utrolig glad de finnes og de har faktisk gjort humøret bedre fordi alle mine kunder er så hyggelig nå som de får respons.