Januar er snart over og neste måned må vi gå romantisk modus før Valentinsdagen kommer. Dette må vi bruke for å gi kundene ekstra goder å velge mellom når han eller hun skal gi sin elskede en hyggelig gave.
Hva kan du tilby dine kunder ? Hvis du ikke har planlagt noe allerede da er riktig tid nå. Du har fortsatt ca 2 uker på deg. Hvis du gjør jobben din riktig vil du antakelig få flere kunder i databasen din.
Vi skal gi deg et par gode ideer å jobbe ut fra.
# 1 Opprett allianse med andre virksomheter som utfyller dine tjenester.
Hvis du vet hva som er grunnprinsipp i markedsføring da er det at du må kjenne kunden din. Det for å kunne lansere gode markedføringsstrategier.
Bruk derfor lokalt næringsliv og lokale naboer (de som vanligvis blir besøkt av din ideelle klient) som partnere og opprett felles strategier som kan bringe både deg og dem økt kundetrafikk.
For eksempel, hvis du har en frisørsalong, da kan du ta kontakt med din nærmeste ønskede samarbeidspartner som er hudpleiesalong. Du kan be de om å legge ut rabattkuponger til sine kunder. F.eks 20% rabatt til alle som booker en behandling som Valentingsgave. Hudpleiesalongen kan gjengjelde tjenesten med å tilby alle sine kunder 20% rabatt hos din frisørsalong.
Dette er en god måte å få nye kunder på. Det trenger givetvis ikke å være Valentinsdag for å sette igang med slikt samarbeid og det trenger ikke å være 2 stk velværebedrifter. Det kan være mange andre bransjer.
# 2 Lag en konkurranse
Lag en konkurranse for Valentingsdagen. Bruk dine databaser og sosiale nettverk for å spre budskapet. Lag en uimotståelig konkurranse og tilby fantastisk rabatt eller en gratis tjeneste for vinneren.
Det beste verktøyet for å fremme det er ditt digitale media (facebook, twitter, instagram), tilpasse meldingen “konkurransen” til tonen og fokus som du gir til hvert sosialt nettverk. Konkurransene bidrar mye til å øke forholdet ditt med kundene. Tross alt er du “å gi bort” dine tjenester.
For eksempel, lansere en konkurranse om 5 gratis pakker bestående av “Klipp + frisyre + sminke”og for å delta må dine følgere laste opp et bilde relatert til temaet for å vinne konkurransen for det mest originale bildet. Bruk hashtag. La det bildet som får fleste likes vinne og så videre.
# 3 Hva vil klienten ha? Tilbyr det!
Er ikke Valentingsdagen fantastisk for å gjenopprette kontakt med gamle kunder? Det en kunde vanligvis leter etter er en virksomhet som gir en annen opplevelse. Du må være til stede, kunden kan under ingen omstendigheter glemme at du eksisterer.
Hvorfor bruker du ikke begrepet “Inviter en venn”. På den måten får du ikke bare lojalitet til kundene du allerede har, men også nye, som kan være par eller venner av klienten din. Du kan også tilby en ettermiddag med venner i frisørsalongen din. Og i stedet for å bestille en timeavtale, tilbyr du hele ettermiddagen, med en snacks og til det inkludert, for å gjennomføre de avtalte behandlingene eller pakken de har valgt til en spesielt god pris. Det kan være en god ide?
Send ut en e-post til dine klienter og spør dem rett ut, hva ønsker de seg fra deg? Gjør det de ønsker.